Concert reviews (Danish)

Il Tempo Gigante
Spot Festival, Musikhuset Aarhus, Lille Sal,
lørdag d. 28. maj 2011

Kort og imponerende

Il Tempo Gigante dækker over den højt respekterede musiker Rolf Hansen, der sidste år udgav sit første soloudspil, “Lost Something Good”. Før i tiden slog Hansen sig fortrinsvist på guitaren, men nu til dags inkluderer hans lydbillede en del flere effekter. I aften er han bevæbnet med en halvsmadret elguitar, en lap steel guitar, en trompet, to pedaler, en loopstation og en lille mikserpult. Sættet forløber ikke helt problemfrit, for allerede i andet nummer løber han ind i vanskeligheder med noget nyindkøbt elektronik. Det klarer han dog med et smil på læben, selvom det betyder, at hans sæt må kortes ned til kun tre sange.

Bedragerisk enkelt og uforceret

Hansen er ikke det største sangtalent i Kongeriget Danmark, men hans stemme er til gengæld interessant, og hans talenter med de medbragte effekter kompenserer mere end rigeligt for det faktum, at han ikke altid rammer de høje toner helt præcist.

Første nummer er “Level Up”, der er at finde på debutpladen, og det giver en god idé om, hvad vi har med at gøre. Nummeret er ganske kompliceret i opbygningen, og udvikler sig ofte i uventede retninger. Det er ikke et nummer, man bliver egentlig færdig med, for der er alt for mange spændende aspekter at udforske, men trods det virker det hele bedragerisk enkelt og uforceret.

Alt for kort

Jeg forstår udmærket nødvendigheden for at overholde et program, der er så stramt som Spot Festival har i Musikhuset, men det ærgrer mig grusomt. Vi får som nævnt kun tre numre, hvoraf det sidste mere er en kort kanon-sang via looping, og det er ganske enkelt ikke nok, når vi taler om så komplekst et act som Il Tempo Gigante. Jeg sætter stor pris på, at sættet finder sted i Lille Sal, med dens fremragende lyd, men det er ikke nok til at kompensere for, at det er så hurtigt overstået.

Publikum brokker sig også højlydt over, at han vises ud så hurtigt, men viser dog deres store respekt for Rolf Hansen, med et flere minutter langt – og meget velfortjent – stående bifald. Endnu en kunstner fra dette års Spot Festival, som jeg vil gøre et nummer ud af at holde skarpt øje med i fremtiden.

Anmeldt af Rebecca Thuesen

Voxhall, Århus,
torsdag d. 9. september 2010

Den store tid
Rolf Hansen er herren bag enmandsprojektet Il Tempo Gigante. Han har normalt et band bag sig, men gik denne aften alene på scenen bevæbnet med en guitar og en loopstation. Lidt forlegen bød han publikum velkommen og præsenterede nærmest undskyldende grunden til, at han stod på scenen. Il Tempo Gigante er signet på The William Blakes’ selskab, Speed Of Sound, og grunden var derfor åbenlys. Men da Rolf Hansen endelig gik i gang, viste det sig, at der absolut intet var at undskylde for.

Man har efterhånden mange gange set enmandsshows med loopstation, men dette var noget for sig. Ikke fordi han revolutionerede loopkonceptet, men fordi sangskrivningen og guitarspillet tilsammen udgjorde en eminent musikalsk oplevelse. Rolf Hansen var ikke helt dus med sceneteknikken, men reddede det hele med sin musikalitet og sit charmerende væsen. De loopede figurer blev fordoblet og sendt i stereo, der blev trommet puls på mikrofonen, der blev lavet velfungerende korarrangementer på stedet, og Rolf Hansen forstod virkelig, hvornår der skulle trykkes på afspil, og hvornår han bare skulle spille alene. Faktisk i en sådan grad, at det udløste jubelråb, og at en susen gik gennem publikum, når det virkelig lykkedes.

Især da Rolf Hansen skiftede til lap-steel guitar, afslørede han sin sans for melodi og feeling: Stemt i åben mol spillede guitaren både slide, bas og percussion og resultatet var en blanding af engelsk folk, amerikansk twang og cabaret, men alligevel med sit helt eget udtryk. Kort sagt var der tale om en storslået tid i selskab med Rolf og hans guitar, hvilken han mesterligt beherskede med både overskud og plads til kant. Godt gået af en enlig københavner, ukendt i den brede århusianske befolkning. Han spås en lovende fremtid herfra.

Anmeldt af William De Feuth Michaelsen